Jakub Jagiełło
Rynek wirtualnej rzeczywistości w Polsce i na świecie
Wartość światowego rynku produktów i usług związanych z technologią wirtualnej rzeczywistości rynku VR w 2021 roku wyniosła około 4,1 mld USD według banku inwestycyjnego Morgan Stanley.[1] Szacuje się, że w kolejnych latach rynek wirtualnej rzeczywistości będzie rósł w spektakularnym tempie 43,56% rocznie ,a w 2026 jego wartość wyniesie ok 25 mld USD[2].
Segment rynku VR rozrywka video i media VR stanowi obecnie 9,14% całego rynku według Goldman Sachs[3]. Takie szacunki wskazują, że obecnie światowy rynek rozrywki i mediów VR warty jest aktualnie ok 375 mln USD. Natomiast w 2026 roku przewidujemy iż osiągnie wielkość ok. 2,3 mld USD zakładając podobne tempo wzrostu jak dla całego rynku VR.
Wartość europejskiego rynku VR odpowiada obecnie za ok. 23 % światowego rynku VR i osiągnęła wartość 943 mln USD według firmy Maximize Market Research [4]. Natomiast europejski rynek rozrywki i mediów VR szacujemy na ok. 86 milionów USD w 2021 roku, zakładając podobną proporcję dla udziału europejskiego rynku rozrywki i mediów w całym europejskim rynku VR jaka została oszacowana przez firmę Goldman Sachs dla globalnego rynku.
Data Bridge wskazuje, że aktualnie wiodącymi rynkami europejskimi jeśli chodzi o rynek VR są Niemcy, UK i Francja[5]. W podobnym tonie wypowiada się XR Association, zaznaczając również iż rynek Polski nabiera rozpędu i wykazuje coraz większą aktywność w tym obszarze[6].
Wartość polskiego rynku VR w 2021 roku szacujemy na około 25 mln USD, czyli około 100 mln złotych, bazując na informacjach z raportu Morgan Stanley oraz firmy Allied Market Research.[7] W związku z brakiem rzetelnych informacji na temat wydatków polskich użytkowników VR na rozrywkę i media, a także brakiem istniejących rozwiązań oferujących rozrywkę VR poza gamingiem dla polskojęzycznych użytkowników VR, nie mogliśmy prawidłowo oszacować polskiego rynku filmów VR.
Co ciekawe i warte zaznaczenia, polscy konsumenci są w czołówce jeśli chodzi o adopcję innowacji, takich jak headsety VR umożliwiające oglądanie filmów VR. W badaniu przeprowadzonym w 2016 przez Newzoo[8], Polacy znaleźli się w pierwszej czwórce narodów, jeśli chodzi o intencje zakupu produktów VR. Taką chęć wyrażał co 9 mieszkaniec Polski. Można spodziewać się, że od tego czasu chęć skorzystania z wirtualnej rzeczywistości znacząco wzrosła.
Analizując dane podane w raporcie firmy Omdia na koniec 2021 roku było 26 milionów aktywnych headsetów VR używanych przez konsumentów na całym świecie [9]. Szacujemy iż w Polsce w 2021 roku jest około 100-200 tysięcy aktywnych headsetów VR używanych przez konsumentów.
W latach 2022-2026 średni roczny wzrost liczby aktywnych użytkowników VR na świecie szacowany jest na ok. 24% [10]. Bazując na tej estymacji, przewidujemy iż do końca 2026 roku liczba aktywnych użytkowników VR w Polsce sięgnie około 300 000 - 550 000 tysięcy osób.