Szukaj
  • Jakub Jagiełło

Od Facebooka do Fortnite: Metaverse wzywa. Czy jesteś na to gotowy?

Możesz tego nie wiedzieć, ale nadchodzi metaverse. Czym jest metaverse? Wirtualny, cyfrowy świat, w którym współistnieją przyziemność i surrealizm. Gdzie możesz żyć życiem, które rozszerza się na rzeczywistość i możesz zbliżyć się do hiperrealizmu. Właśnie zrobiłem kolejny duży krok w kierunku przyjęcia go – i wkrótce Ty też możesz.


Stwórz swojego avatara


W ciągu kilku minut odrodziłem się jako holograficzny awatar – cyfrowa wersja mnie – z pomocą technologii oferowanej przez firmę Avatar Dimension. Mój wirtualny sobowtór jest gotowy, aby rozpocząć cyfrowe przygody, zostać wstawionym do gry, filmu lub wirtualnej rzeczywistości. Jest też gotowy na metaverse, fikcyjną rzeczywistość w cyberprzestrzeni, którą autor Neal Stephenson przewidział w swojej powieści science fiction „Śnieżny krach” z 1992 roku. Tam realistyczne awatary miały wirtualne domy, spędzały czas z przyjaciółmi w futurystycznych klubach i badały realistyczne budynki i przestrzenie 3D.


Przez lata posuwaliśmy się w tym kierunku. Niektóre przystanki po drodze obejmowały internetowy świat symulujący prawdziwe życie o nazwie Second Life, który powstał w 2003 roku i do dzisiaj jest posiada ponad milion aktywnych użytkowników dziennie. Inne wirtualne wszechświaty rozwijające się na naszych oczach to popularne gry Minecraft, mający około 131 milionów aktywnych użytkowników, oraz Roblox, założony w 2004 roku, ale teraz wyceniany na ponad 37 miliardów dolarów po IPO w zeszłym miesiącu.


W dniu pierwszej oferty publicznej założyciel i dyrektor generalny Roblox David Baszucki napisał na Twitterze podziękowanie dla wszystkich, którzy pomogli przybliżyć platformę „o krok bliżej do spełnienia naszej wizji #Metaverse”.


Popularna gra wideo „Fortnite” to nie tylko miejsce, w którym nasze awatary 3D mogą brać udział w bitwach online, ale także miejsce, w którym można uczestniczyć w koncertach – występy Marshmellow w lutym 2019 r. i Travisa Scotta w kwietniu 2020 r. przyciągnęły 10,7 mln i 12 mln , odpowiednio.


Po ponad roku życia w warunkach zamknięcia z powodu pandemii koronawirusa – a transmisje wydarzeń na żywo stają się wszechobecne – jesteśmy teraz na szybkiej ścieżce do metaversu.


Lockdowny będące skutkami walki z epidemią COVID-19 zwiększyły potrzebę tworzenia wirtualnych światów, dzięki którym nie musimy wychodzić z domu w celu rozrywki i życia towarzyskiego – miejsc, w których możesz spędzać czas przy barze, słuchać koncertów lub oglądać inne rodzaje występów na żywo.


„W tej chwili jesteśmy u progu następnego Internetu” – powiedział Matthew Ball, partner zarządzający firmy venture capital Epyllion Industries, w eseju z lutego 2021 r. na swojej stronie internetowej. „Ale ważne jest to, że coraz większa część naszego czasu będzie spędzana w wirtualnych przestrzeniach i z wirtualnymi dobrami – na edukację, pracę, zdrowie, politykę i wypoczynek”.


Wiele firm technologicznych i startupów, planuje inwestycje w budowę własnego metaversum lub rozwiązań pozwalających wykorzystać możliwości biznesowe oferowane przez ten trend technologiczny.


Świat wirtualny staje się rzeczywistością


Nie jest tajemnicą, że jeden z największych producentów gier, Epic Games inwestuje w budowanie metaverse. Według Grand View Research z San Francisco, warty 151 miliardów dolarów globalny rynek gier wideo – z grami online, które zapewniają coraz bardziej wciągające wrażenia – może osiągnąć 290 miliardów dolarów w 2027 roku.

Paul Saffo, futurolog i adiunkt na Uniwersytecie Stanforda, mówi, że pierwsze kroki w kierunku rozwoju metawersum rozpoczęły się dwie dekady temu, kiedy pierwsze wyświetlacze montowane na głowie umożliwiły naukowcom projektowanie molekularne w przestrzeni wirtualnej. – Od tego się zaczeło – powiedział.

Kiedy w zeszłym miesiącu Epic Games ogłosiło przejęcie Tonic Games, producenta popularnej gry wideo „Fall Guys: Ultimate Knockout”, założyciel firmy i dyrektor generalny Tim Sweeney powiedział: „Nie jest tajemnicą, że Epic inwestuje w budowanie metaverse. aby zbudować tę wirtualną przyszłość, potrzebujemy wielkiego talentu twórczego, który wie, jak tworzyć unikatowe gry, treści i doświadczenia”.

Od tego czasu Epic Games zebrało dodatkowe 1 miliard dolarów finansowania, w tym 200 milionów od Sony. Te inwestycje „pomogą przyspieszyć naszą pracę nad budowaniem połączonych doświadczeń społecznościowych w Fortnite, Rocket League i Fall Guys, jednocześnie wzmacniając deweloperów gier i twórców dzięki Unreal Engine, Epic Online Services i Epic Games Store” – powiedział Sweeney.

Aby zaludnić gry i wirtualne światy fotorealistycznymi cyfrowymi ludźmi, Epic już zaprezentował swojego MetaHuman Creator. Tak jak obecne gry wideo często pozwalają dostosować postać, łatwo wyobrazić sobie uproszczone wersje tych narzędzi, aby stworzyć idealnego awatara do odkrywania metawersu.


Jakie metawersa są obecnie dostępne do eksplorowania?


Na przykład Second Life. Świat fantazji online, założony prawie 20 lat temu, pozostaje aktywny z około 900 000 użytkowników miesięcznie, powiedział w listopadzie Ebbe Altberg, dyrektor generalny operatora Second Life Linden Labs. Firma – przejęta przez grupę inwestycyjną w lipcu 2020 r. – odnotowała wzrost na początku pandemii, uzyskując o 60% więcej rejestracji nowych użytkowników niż w poprzednim roku, i przygotowuje się do obchodów 18-lecia, które mają się rozpocząć 17 czerwca.


Kolejny przystanek: High Fidelity, nowa platforma rzeczywistości wirtualnej, założona przez założyciela Second Life, Philipa Rosedale w 2013 roku. W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie tą firmą i jej technologią audio, która pozwala przestrzennie ukierunkować rozmowy na jej własnej platformie High Fidelity jak też innych, takich jak Zoom, dzięki czemu rozmowy brzmią bardziej realistycznie.


High Fidelity pozwala również wypróbować swoją platformę społecznościową: możesz bezpłatnie zaprosić do 20 osób i przebywać z nimi w wirtualnym środowisku dopasowanym do typu danego spotkania. „Możesz poruszać się w nim naturalnie, tak jak na prawdziwym spotkaniu”, powiedział Rosedale w niedawnym poście na blogu.


Czteroletni wirtualny świat Decentraland to kolejna oznaka zainteresowania wirtualnym życiem


Według NBC News liczba codziennych użytkowników wirtualnego świata Decentraland wzrosła do 10 000 z około 1500 przez ostatnie pół roku 2021 roku. Możesz posiadać cyfrowe nieruchomości i przedmioty tzw, NFTs (Non-fungible tokens), w które inwestują użytkownicy tego świata. Wartości nieruchomości w tym świecie gwałtownie wzrosły dzięki popularności, którą zdobyły NFT jako formy alternatywnych inwestycji w 2021 roku. Wartość niezabudowanej działki o wymiarach 16 metrów na 16 metrów – która na początku działania Decentraland kosztowała około 20 USD, teraz kosztują 6000 USD i więcej. Dwuczęściowe miejsce z galerią sztuki na miejscu (można go użyć na przykład do wyświetlania NFT sztuki) ma cenę wywoławczą 22 100 USD.


Obstawiamy także iż powstanie metaverse od kultowego twórcy gier firmy Atari. Według Coindesk producent gier wideo, takich jak „Asteroids” i „Pac-Man”, przygotowuje się do otwarcia kasyna marki Atari w ramach Decentraland i wirtualnego kasyna Vegas City.


Nowo stworzona ścieżka w kierunku metaverse prowadzi nas do Nowhere, internetowego raju, który łączy w sobie „Fortnite”, Zoom i Clubhouse. Jego przestrzenie mogą być stałe lub otwierane i zamykane – do użytku publicznego lub prywatnego – w zależności od wydarzenia. Dla firm Nowhere może być alternatywą dla Zoom i służyć jako przestrzeń networkingowa na happy hours lub przyjęcia konferencyjne.


W Nowhere można również organizować koncertów, festiwali, pogadanek, zjazdów i innych wydarzeń. „Zauważyliśmy lukę między czatem wideo a grami MMO (masssive multiplayer online)” – powiedział Jon Morris, dyrektor generalny The Windmill Factory, nowojorskiej firmy produkcyjnej, która zaczęła rozwijać platformę Nowhere nieco ponad rok temu.

Zwiedzanie przestrzeni online rozpoczyna się na futurystycznej platformie pływającej z widokiem na panoramę Nowego Jorku. Te, które już tu są, są reprezentowane przez pływające „kapsuły wideo”, które są nonagonami (dziewięciokątnymi wielokątami) noszącymi ich twarze ze świata rzeczywistego.


Możecie ze sobą rozmawiać – używając swoich prawdziwych głosów – a wasza świta może podróżować razem do innych miejsc spotkań i cichych zakątków. Dźwięk jest dostarczany przestrzennie, dzięki czemu będziesz słyszeć kogoś blisko siebie lepiej niż osoby znajdujące się dalej, a osoba (lub kapsuła) po lewej stronie będzie słyszana w lewym głośniku.

Jeden poziom niżej to zapełniony regałami pokój, w którym mogą odbywać się ciche rozmowy. Jest też klub nocny, w którym piosenkarz występuje w innej części Nowhere, która wygląda jak miejsce, do którego Kirk i Spock z serialu Star Trek mogliby zostać przeniesieni.


The Windmill Factory, która realizowała projekty dla Lady Gagi i Nine Inch Nails, nieustannie testuje Nowhere, czyli środowisko internetowe, które nie wymaga specjalnego sprzętu, takiego jak gogle VR. W zeszłym miesiącu strona, która może pomieścić tysiące użytkowników, zorganizowała swoje pierwsze publiczne otwarcie, Nowhere Fest, z dyskusjami panelowymi i występami.


Popyt na wirtualne miejsca docelowe „wypalił przez pandemię o dziesięć lat w przyszłość” – powiedział Morris. „To nie tylko praca z platform domowych. Będą to platformy społecznościowe do budowania relacji osobistych i zawodowych”. Nowhere ma już 120 klientów biznesowych zainteresowanych przeprowadzeniem przyszłych wydarzeń na ich platformie. Ale gry i koncerty również mogą być częścią tego doświadczenia. Muzyka, komicy, DJ-e, magicy, poeci i inne rozrywki są częścią czwartkowych „Godzin skakania” w Nowhere, które są otwarte dla publiczności.


Sensorium, wirtualna kraina czarów


Alternatywną drogę do metawszechświata można znaleźć w Sensorium Galaxy, które tworzy różne połączone „światy” online do eksploracji za pomocą gogli VR lub komputerów stacjonarnych.


Pryzmat, pierwszy świat, który ma się otworzyć, jest poświęcony muzyce i z pewnością pasuje do wizji metawersu. Jego fantastyczne przestrzenie przywodzą na myśl krajobrazy znane z filmów takich jak „Tron” i „Avatar”, gra wideo „Quake” oraz autora okładek albumów z lat 70., Rogera Deana, stworzonego dla progresywnego zespołu rockowego Yes.


Możesz zobaczyć tam występ jednego ze słynnych DJ-ów, takich jak David Guetta, którego cyfrowe sobowtóry mogą występować jednocześnie w wielu miejscach. Inni wykonawcy to wirtualni „inteligentni” asystenci, którzy mogą pozwolić Ci poznać osoby o podobnych gustach muzycznych jak Twój. Możesz wspomnieć, że widziałeś wcześniej występ Guetty, a Twój wirtualny przyjaciel – wykorzystujący sztuczną inteligencję do monitorowania tłumu – może przedstawić Ci innego rzeczywistego użytkownika o podobnych zainteresowaniach.


„W ten sposób dopasowujemy ludzi według różnych zainteresowań i przynajmniej mają o czym rozpocząć rozmowę” – powiedział Ivan Nikitin, dyrektor produktu Sensorium. „Może to skończyć się prawdziwą przyjaźnią, prawdziwym związkiem lub może to być po prostu jednorazowa rzecz, ale dajemy szansę, aby doszło do tych przypadkowych komunikatów… I to jest celem sztucznej inteligencji, aby być tym pomostem społecznym między ludźmi”.


Z silnikiem sztucznej inteligencji rozwijanym od pięciu lat – i modelami 3D dostarczanami przez platformę do tworzenia gier wideo Unreal Engine firmy Epic Games – Sensorium właśnie uruchomiło zamknięty testy beta i przyjmuje aplikacje dla nowych testerów na swojej stronie internetowej. Aplikacja mobilna ma również zostać uruchomiona pod koniec maja, a dostępność na konsolach do gier wideo planowana jest w niedalekiej przyszłości.


Użytkownicy VR otrzymują awatar na całe ciało – możesz wybierać spośród stylizowanej listy opcji humanoidalnych (niektóre są oczywiście dosyć obce), które możesz dostosować. Inni użytkownicy będą ucieleśniać komunikatywne androidy takie jak Terminator czy roboty takie jak Wall-e. Podczas pierwszej wizyty, po tym, jak utworzysz i ubierzesz swojego awatara, wirtualny towarzysz oprowadzi Cię po okolicy. Na głównym pokładzie Sensorium, zwanym Starship, możesz spotkać się z prawdziwymi przyjaciółmi lub poznać nowych ludzi eksplorujących kosmos.


Awatary będą mogły dotykać i zmieniać rzeczy w otoczeniu, a reakcje tłumu na didżejów również będą miały wpływ na scenerię. „Pryzmat to stale ewoluujący świat, który zmienia się pod wpływem muzyki oraz interakcji ludzi z nią i z otoczeniem” – powiedziała Sasha Tityanko, zastępca dyrektora generalnego i dyrektor artystyczny Sensorium, który planuje publiczną premierę w czerwcu tego roku.


Hologramy są gorące


Po powrocie do „przestrzeni mięsnej” – prawdziwego świata – w studiu holograficznym Avatar Dimension, kamery obsługujące 4K rejestrują obrazy mojej twarzy, ciała i ruchów. Proces tworzenia ruchomego hologramu 3D zajmuje tylko kilka minut.


Wewnątrz okrągłej obudowy osłoniętej zielonym materiałem znajduje się szereg 66 kamer. Większość rejestruje kolor, podczas gdy inne to kamery na podczerwień. Niewidzialne lasery zbombardowały moje ciało, a te kamery na podczerwień wychwytują konstelację kropek, gdy mnie uderzają. „Staje się to podstawą siatki 3D, która jest następnie pokrywana i owijana teksturą wideo, aby stworzyć nasze zasoby wolumetryczne”, mówi dyrektor generalny i dyrektor techniczny Ben Schwartz.


Poprzednie metody tworzenia cyfrowych postaci obejmowały czasochłonne sesje motion capture – kamery śledzą ciała ubrane w coś, co wygląda jak kombinezony pokryte piłkami – oraz animacje tworzone komputerowo.


Jako jedno z pięciu studiów na całym świecie współpracujących z firmą Microsoft w celu tworzenia ludzi i obiektów 3D wykorzystywanych w filmach, grach i innych środowiskach wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, Avatar Dimension koncentruje się na klientach korporacyjnych i rządowych, z których wielu chce, aby holograficzne wideo było wykorzystywane do wciągających szkoleń i edukacji .


Microsoft używa już hologramów i opracowuje aplikacje rzeczywistości mieszanej i rozszerzonej (XR), które łączą świat rzeczywisty z aspektami rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej. Podobnie jak w Xbox Live połączyli graczy gier wideo na całym świecie, tak nowa platforma o nazwie Microsoft Mesh może pozwolić ludziom na „holograficzną interakcję z innymi z prawdziwą obecnością w naturalny sposób”, powiedział dyrektor generalny Microsoft Satya Nadella podczas przemówienia online w zeszłym roku.


Microsoft Mesh umożliwi użytkownikom łączenie się i współpracę zdalną za pomocą urządzeń takich jak okulary rozszerzonej rzeczywistości (AR) Microsoft Hololens 2, z awatarami i realistycznymi hologramami do ich reprezentowania. Przykład z prawdziwego świata: armia amerykańska podpisała niedawno umowę z Microsoft o wartości prawie 22 miliardów dolarów na ponad 120 000 okularów Microsoft Hololens 2. Opracowywany i testowany Zintegrowany System Wzmocnienia Wizualnego dla Hololens 2 pozwala żołnierzom trenować, przeprowadzać ćwiczenia i walczyć. Na przykład to, co widzi jeden żołnierz za pomocą noktowizora, może być transmitowane na wyświetlacze innych osób, a żołnierze mogą widzieć te same awatary cywilów lub wrogich istot przez urządzenie i trenować do walki zbrojnej z realistycznymi awatarami.


Możemy wyobrazić sobie przyszłość w której Microsoft i inne firmy technologiczne będą tworzyć fotobudki nowej generacji, w których można wykonać własny hologram lub w których można transmitować swój hologram na żywo w inne fizyczne miejsce w którym znajdować się będzie odbiornik lub do wirtualnego świata jednego z metawersów.


„Niedługo nadejdzie dzień, w którym twój własny hologram może znaleźć się w historii – grze, rozrywkowym programie, a nawet jako bohater kina akcji” – powiedział Perrin Kaplan, doradca i członek zarządu Avatar Dimension. „Minęły czasy, w których artysta musiał stworzyć twoją postać. W metawersie będziesz po prostu i dosłownie sobą."



13 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie